Skocz do zawartości

Czy to juz koniec?


spinex

Rekomendowane odpowiedzi

Koniec ery seo, czyli ery prostych algorytmow, ktore byly przewidywalne i dla ktorych mozna bylo optymalizowac.

Koniec wyszukiwarki google w obecnej formie i koniec jej miejsca w swiecie internetu. Po pierwsze google jeszcze bardziej wysysa tresc (wczesniej AMP robil podobny numer) ze stron, po drugie ludzie niestety zaczeli korzystac z LLMow.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kilka razy już wypowiadałem się na forum w podobnym tonie. Moim zdaniem, to po prostu kolejna ewolucja, coś do czego Google dąży od grubo ponad dekady, dlaczego tak uważam?

  • Musimy się cofnąć aż do 2003 roku, gdzie Google złożył wniosek o patent, który dzisiaj mógł śmiało służyć jako fundament dla AI Overviews. Patent wygasł 7 stycznia 2025 roku ale nic to nie zmienia, ponieważ może nadal być mocnym fundamentem koncepcyjnym i technicznym dla systemów takich jak AI Overviews
  • ...później długo nic albo po prostu ja nie trafiłem w bazie kilku tysięcy patentów aktywnych i wygasłych ;) Czym bym się wcale nie zdziwił, chociaż po drodze mieliśmy kilka "mniejszych" rzeczy:
    • W 2012 mamy graf wiedzy
    • W 2013 wszedł Koliber ze swoim semantycznym wyszukiwaniem
    • W 2015 RankBrain, który zaczyna używać przestrzewni wektorowej (czegoś o czym wielu seowców dopiero zaczeło słyszeć po ChatGPT :D a przynajmniej z tego co można zauważyć. Podstawa czatów v1)
    • W 2018 BERT, czyli technologia oparta o NLP (podstawy czatów v2 )
    • W 2021 mamy MUM oraz "Passage Ranking"
  • W 2023 roku Google wypuszcza BART
  • W marcu 2023 roku mamy nowy patent "Generative summaries for search results" - 4 miesiące PO wypuszczeniu na świat ChatGPT 3
  • W 2024 mamy kolejny patent "Search with stateful chat", który z samej nazwa wiele zdradza

Biorąc pod uwagę te wszystkie informacje widać, w którym kierunku zmierza Google. Dlatego jeśli pytasz czy to "koniec seo" takiego typowego, napchać keywordów w niskiej treści i kupić linki, to zdecydowanie masz rację :D 

 

Poza tym - z całym szacunkiem - ale SEO to nie tylko Google, mamy jeszcze Bing, Yandex, Seznam, a nawet Baidu 😆 Dla przykładu, strona na której Google mi uciął ruch do kilkuset UU... z Binga mam go 3x więcej.

 

Wiesz, staram się patrzeć szerzej niż tylko z poziomu "użytkownik ma odpowiedź to nie klika = SEO umiera". Te zmiany w Google nie są pierwszymi, bo zero-click search rośnie od lat. Direct answer, featured snippets, people also ask, lokalne packi - te udogodnienia miały ubić SEO i zmniejszyć ruch. Dla przykładu są case'y gdzie PAA zwiększa CTR dla stron, które się tam znajdują, a AIM czy AIO to tylko kolejna warstwa i potencjalne zwiększenie ruchu - chociaż może lepszym stwierdzeniem będzie -> zwiększenie konwersji. Zwróć uwagę, że są też case'y gdzie w AIO pojawiają się strony na pozycji 50. Zwykły user aż tak daleko nie zagląda, więc AIO daje szanse stronom, które są słabo wypozycjonowane ale dają wartość i są zoptymalizowane pod kątem LLM'ów.

 

Uważam, że Google nie chce ubić stron, a uzależnić od swojej infrastruktury - to jest znacząca różnica - dlatego będzie wspierać tych, którzy są zgodni z ich modelem biznesowym i właśnie tych, którzy zintegrują się z ich produktami, API, feedami i całą resztą "około-guglowską". Traktuję Google jako duży katalog stron, a nie coś co ma generować content i zastąpić internet #aio. Jedyne co zastąpi, to słabe agencje, słabych freelancerów i słabych seowców, którzy stoją w miejscu nie rozwijając się w tak bardzo dynamicznej branży jak marketing. SEO zmienia się z tekstowego na multimedialność, semantykę, intencję i dystrybucję, a nie tylko klasyczne serpy.

 

Całą wypowiedź mogę opisać jednym obrazem  

486793917-988083853431989-49059619503879

 

Zmień moje myślenie :) jestem otwarty na wszelkie konstruktywne rozmowy, być może twój pogląd / wiedza / doświadczenie / punkt widzenia mnie przekona 👍

  • Like 1

Pomogłem? Podziękuj punktem reputacji ->

kliknij o tutaj, dzięki    
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W SEO inwestuje coraz więcej osób, bo jad idą z telefonem czy jadą autem i zgubią oponę to leci google :) dostrzegam, że odnajdują to również osoby dotychczas tego nie świadome..(np moi dziadkowie tak ogarnęli parking na Słowacji czy moja mama znalazła sklep z bluzkami z polski co wysyła do włoch :)

 

a AI? No niby wiedzą, że istnieje ale ich interesuje Gógiel ;)

 

mnie w sumie też :) a SEO to umiera od początku narodzin 

Najlepszy Warsztat samochodowy Goleniów

Najlepsze i sprawdzone typy bukmacherskie

Poznaj najlepszy serwis samochodowy Kraków

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

23 godziny temu, spinex napisał(a):

Czy to koniec seo?

 

Co jakiś czas ktoś ogłasza koniec SEO, ale SEO "żyje" nadal. SEO się zmienia i to bardzo. Niestety, albo stety nie wszyscy nadążą za zmianami.

Niektórzy widzą AI jako zagrożenie dla SEO a to nie jest zagrożenie tylko nowe możliwości.

SEO to ciągła nauka, nadążanie za zmianami. Dziś np odchodzi się od copywriterów na rzecz AI. Zero-click search to nie zagrożenie tylko nowe wyzwanie.

Kto będzie dalej robił SEO jak 10 lat temu, ten przegra. Kto dostosuje strategię do nowego sposobu wyszukiwania – zyska przewagę. :) 

  • Like 1

Głównym celem wyszukiwarek NIE jest dostarczanie trafnych wyników. Głównym celem wyszukiwarek jest dostarczanie zysku.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"SEO to nie tylko Google" nabiera nowego wymiaru

Agencja marketingowa Semgence istnieje na rynku od 2018 i odpowiada za prowadzenie działań SEO dla wielu firm małych i dużych. Prowadzimy też kampanie Google Ads - niedawno zostaliśmy sie Partnerem Google spełniając odpowiednie kryteria.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

SEO, czyli działania mające na celu zwiększanie pozycji w wyszukiwarkach, ruchu i konwersji, nie skończyły się — i nie skończą. SEO ewoluuje razem z serwisami, technologiami oraz preferencjami użytkowników. Po prostu dziś nie wygląda to już tak, jak kiedyś: kupowało się spamiarkę, bazę, robiło się projekt, wciskało się „start” — i miało się jakieś tam TOP-y.

Obecnie linki wciąż są kluczowym elementem algorytmów. Powiem więcej — wraz z rozwojem AI unikalny content nie jest już tak istotny, jak jeszcze kilka lat temu. SEO nadal istnieje i nadal przynosi pozytywne rezultaty, ale dziś stało się udziałem nielicznych. Dlaczego? Bo działania te nie ograniczają się już tylko do spamowania linkami, ale obejmują wiele różnych czynności, które trzeba dobrze przemyśleć, przetestować i wybrać skuteczne sposoby łączenia wielu technik i źródeł.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W dniu 27.06.2025 o 11:31, Harry napisał(a):

Google nie chce ubić stron, a uzależnić od swojej infrastruktury

To będzie trend wzrostowy. Tylko jak takie uzależnienie i konsolidacja z infrastrukturą dużych korporacji będzie za bardzo postępować to za jakiś czas rola domeny firmowej radykalnie się zmieni.

 

Obecnie SEO nadała bazuje na domenach i ich optymalizacji i linkowaniu.

 

Wizja "radykalnej konsolidacji i uzależnienia" może być dość niepokojąca.

  • domena firmowa zostanie ale tylko jako "wizytówka". Brak podstron, brak znaczenia contentu. Masz domenę z prostym opisem i odnośnikami do innych mediów.
  • dialog z klientami i opcjonalnie sprzedaż prowadzisz na FB, X-e, YouTube, TikToku i profilu firmy w Google itp Instagramach i innych globalnych mediach społecznościowych
  • sprzedaż towarów i usług prowadzisz na Allegro, Amazon, olx, oferteo albo podobnych platformach w których klient ma podane wszystko na tacy i może przebierać wyłącznie w jednym miejscu a nie szukać brakującego towaru/usługi na tysiach stron. Tutaj firmy na przysłowiowym "kantorku internetowym tylko własnej strony" stracą wiarygodność i algorytmy przestaną im ufać a później przestaną im ufać ludzie. 
  • artykuły promocyjne i inny content piszesz na dużych i mniejszych portalach ogólnokrajowych, regionalnych czy branżowych. Koniec z spamowaniem na sieciowych precelkach o du**e Maryni. Żeby zyskać widoczność takich artykułów w wyszukiwarkach to właściciel danego portalu/strony musi np zyskać "certyfikat zaufania" w wyszukiwarce. Bez certyfikatu strona będzie  traktowana jako mniej wiarygodna. Coś jak obecny certyfikat SSL ale znacznie pogłębione o wiarygodność w obrębie wielkich korporacji. 

 Dla wielkich korporacji to jest to bardzo kusząca wizja - bo mniej zasobów będą poświęcać na ocenianie "marnych spamów" i bardziej uzależnią od swoich usług wszystkich chętnych do zaistnienia w internecie.  

 

Jest duża wada takiej wizji. Zbyt wielka władza nad internetem w rękach korpo. W UE to nie przejdzie. W Stanach na 50% ktoś to może klepnąć jak "zyska" kontrolę na gospodarką danego kraju bo większość korpo typu Google, FB, Microsoft należy do nich. Globalnie - raczej będzie to gwoźdź do trumny globalizmu i dominujaej roli amerykańskich korpo w zakresie wyszukiwarek.

 

SEO będzie istnieć dopóki wyszukiwarki będą miały globalny zasięg i nikomu z włodarzy wyszukiwarek nie przyjdzie na myśl zbytnie "uzależnienie" od swojej infrastruktury. Dla Google jest fajnie sprawiać wrażenie obiektywnego i altruistycznego przewodnika po internetach.  To działa do czasu jak padnie podejrzenie że nie są obiektywni a ich altruizm to nic innego jak uzależnienie.    

 

𝓒𝓸𝓰𝓲𝓽𝓸, 𝓪𝓻𝓻𝓲𝓹𝓲𝓸 𝓭𝓲𝓮𝓶, 𝓿𝓲𝓿𝓸, 𝓬𝓻𝓮𝓭𝓸, 𝓮𝓽 𝓼𝓹𝓮𝓻𝓸, 𝓱𝓾𝓶𝓪𝓷𝓲𝓽𝓪𝓽𝓮𝓶 𝓷𝓸𝓷 𝓭𝓮𝓼𝓽𝓻𝓾𝓬𝓽.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę. Warunki użytkowania Polityka prywatności