Jump to content
piotr.badecki

Produkt w kilku kategoriach czy w jednej?

Recommended Posts

Jestem w trakcie przygotowywania kategorii do powstającego sklepu internetowego prestashop. Drzewo kategorii stworzy mi agencja seo, tylko muszę im przygotować te kategorie, żeby rozpoczęli pracę.
Mam jeden problem -
1) albo jeden produkt będzie przypisany tylko do jednej kategorii
2) albo dany produkt będzie mógł występować w kilku kategoriach.
Druga opcja bardziej by mi odpowiadała przy moich towarach. Ale wtedy adres URL będzie wyglądał sklep.pl/produkt. W pierwszym przypadku byłoby sklep.pl/kategoria/produkt.
Chciałbym żeby klient wiedział w jakiej kategorii się znajduje, żeby mógł sobie kliknąć na tą kategorie jeszcze raz i poszukac innych produktów z tej samej kategorii które by go zainteresowały. Czy adres url tutaj nie ma znaczenia i da się zrobić tak że mimo zmiany na sklep.pl/produkt po wejściu w z karty kategorii w kartę produktu to klient będzie dalej znajdował się w tej kategorii? Nie wiem czy dobrze opisałem, podam przykład - ktoś chce kupić szafę trzydrzwiowa z dębu, szafa znajduje się w kilku kategoriach (meble z dębu, szafy na wymiar, szafy z lustrem), ktoś akurat wchodzi w kategorie "Meble z dębu" i mamy adres sklep.pl/meble-z-debu/ i akurat w tej jednej z trzech kategorii znalazł szafę, robi się adres sklep.pl/szafa-trzydzrzwiowa (zamiast sklep.pl/kategoria/szafa-trzydzrzwiowa). Znika z adresu kategoria. Ale chciałbym żeby klient w sklepie widział że w tej kategorii meble z dębu znalazł swoją szafę i czy mimo że adres url się zmienił to da się zrobić żeby w sklepie klient znajdował się w kategorii meble z dębu?
Bo pod różnymi urlami ta sama szafa to byłby chyba błąd.
Ewentualnie da się zrobić żeby jednak dany produkt był tylko w jednej katrgorii, więc jak coś to sobie w ten sposób poradzę.
W moje produkty ludzie będą wchodzic głównie z Ceneo lub po wyszukaniu nazwy produktu w google.
Nie lepiej jednak żeby url był pełny sklep.pl/kategoria/produkt? Czy to nie ma znaczenia i z dowolnej opcji mogę skorzystać. Ale też jak klient wchodzi z Google to będzie widział tylko sklep.pl/produkt i tutaj chyba nie da się żeby widział że ten produkt jest w trzech kategoriach. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
6 godzin temu, piotr.badecki napisał:

wtedy adres URL będzie wyglądał sklep.pl/produkt

 

Tak ma być, to powinna Ci doradzić Twoja agencja SEO, której płacisz ;)

 


Firia.pl - Blog pasjonatki wszystkiego co związane ze zdrowiem, odżywianiem oraz psychologią
Każdy czasem potrzebuje pięknych życzeń i wierszyków na najróżniejsze okazje - http://zyczeniowo.pl/ 

Czy zastanawiasz się nad tym gdzie możesz kupić spinki do koszuli? Odwiedź sklep internetowy https://riwia.pl/spinki-do-mankietow gdzie znajdziesz największy wybór spinek do koszuli. Większość osób uważa spinki do mankietów za dodatek tylko dla mężczyzn, ale my wykraczamy poza utarte schematy i przedstawiay Wam świat niezwykłych dodatków.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeszcze jestem przed zapłatą, miałem za zadanie przygotować kategorie i wtedy się odezwać i zapłacić :) a nie chciałem do Pana z agencji dzwonić kolejny raz pytać o to co napisałem tutaj, bo każda rozmowa to kilkanaście minut, i tak mi trochę głupio że mi odpowiada jak jeszcze nie zapłaciłem. 

A gdyby było sklep.pl/kategoria/produkt to jest wtedy źle? Bo zauważyłem w różnych  sklepach że właśnie różnie jest i dlatego się zastanawiam 

Share this post


Link to post
Share on other sites

W kilku kategoriach.


Blog seo.zgred.pl przestał istnieć, teraz wszystko jest na www.zgred.pl

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Produkt może być przypisany do wielu kategorii. To w wielu przypadkach całkiem logiczne rozwiązanie. Trzeba tylko wtedy brać pod uwagę wszystkie okoliczności.

 

1) W przypadku rozwiązania "sklep.pl/kategoria/produkt" pojawi się wiele stron o dokładnie tej samej treści - pojawia się wewnętrzna duplikacja, z którą Google będzie walczył. Przykładowo:

  • sklep.pl/kategoria1/produkt1
  • sklep.pl/kategoria2/produkt1
  • sklep.pl/kategoria3/produkt1
  • itd....

Co do zasady Google dąży do tego, aby w przypadku występowania duplikatów, w indeksie finalnie znalazł się tylko 1 URL z daną treścią z twojej domeny. Najlepiej mu to ułatwić odpowiednio zarządzając linkami kanonicznymi. Jednocześnie warto uwzględnić, aby w sitemapie znajdowały się tylko URL kanoniczne (a ich odmiany/duplikaty już nie). Tu masz link do supportu Googla, gdzie jest to opisane: 

https://support.google.com/webmasters/answer/139066?hl=pl

 

W takim scenariuszu także trochę trudniej zarządzać przepływem link juice. Niemniej, jak w podanym przez Ciebie przykładzie, można tworzyć więcej stron docelowych, do których będzie przypisanych przynajmniej po kilka-kilkanaście produktów, które będą stanowiły dodatkowe landing page dla ruchu z Google dzięki targetowaniu dodatkowych fraz.

 

2) W przypadku układu 1 produkt - 1 kategoria, tych problemów nie ma, ponieważ każdy URL ma swój unikalny content.

 

---

 

Jeszcze a propos tego:

 

Cytat

"Chciałbym żeby klient wiedział w jakiej kategorii się znajduje, żeby mógł sobie kliknąć na tą kategorie jeszcze raz i poszukac innych produktów z tej samej kategorii które by go zainteresowały. "

 

To też możesz ograć za pomocą menu okruszkowego.

 

Możesz też pomyśleć o widgecie, który na stronie produktu będzie linkował do powiązanych kategorii (możesz je wybierać ręcznie lub zaprojektować jakąś regułę). Chociaż zwykle tego typu linkowanie wewnętrzne zwykle prowadzi do powiązanych produktów, a link do strony kategorii umieszczony jest we wspomnianych okruszkach (breadcrumbs).


Pozycjonuję serwisy internetowe, najchętniej e-commerce i serwisy contentowe. Robię audyty SEO, konsultuje projekty, szkolę wewnętrzne działy marketingu. Więcej o mnie na takaoto.pro i https://www.szymonslowik.pl/

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cytat

Co do zasady Google dąży do tego, aby w przypadku występowania duplikatów, w indeksie finalnie znalazł się tylko 1 URL z daną treścią z twojej domeny. Najlepiej mu to ułatwić odpowiednio zarządzając linkami kanonicznymi. Jednocześnie warto uwzględnić, aby w sitemapie znajdowały się tylko URL kanoniczne (a ich odmiany/duplikaty już nie). Tu masz link do supportu Googla, gdzie jest to opisane: 

 

Z tego co wyczytałem to wg. zaleceń GSC właśnie duplikaty powinny występować w sitemap i wzajemnie do siebie linkować z atrybutem alternate.

A jeśli tego wzajemnego linkowania nie będzie to strona jest wykluczana ...

Share this post


Link to post
Share on other sites
44 minuty temu, uxmal napisał:

Z tego co wyczytałem to wg. zaleceń GSC ...

Podaj adres źródła tej informacji .


HTTP 200 usługi IT - Dariusz Janicki | Realizacja serwisów www oraz oprogramowania w PHP / C# / Golang / Node.js / MySQL
- Full Stack Developer - :chatownik:

+ Ciekawy VLOG o Dubaju 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Przekazywanie Google informacji o zlokalizowanych wersjach strony

https://support.google.com/webmasters/answer/189077?hl=pl

 

Potem -> Wytyczne dotyczące wszystkich metod -> Jeśli dwie strony nie wskazują na siebie nawzajem, tagi zostaną zignorowane. Dzięki temu nikt nie może w innej witrynie utworzyć tagu wskazującego na dowolną stronę jako alternatywną wersję jednej z Twoich stron.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duplikaty nie powinny występować w sitemap - nalezy oszczędzać crawl budget. Canonical jest najlepszym rozwiązaniem do duplikatów aczkolwiek czasem moga nie działać.

 

Przy okazji: zalecenia w Google to jedno a działa co innego ;)


Blog seo.zgred.pl przestał istnieć, teraz wszystko jest na www.zgred.pl

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cytat

Przy okazji: zalecenia w Google to jedno a działa co innego

 

Możesz mieć rację, mechanizm nie jest synchroniczny więc trudno sprawdzić co jest poprawne, a co nie jest. Dodatkowo ciągle się zmienia.

Buduję mechanizmy dla stron wielojęzykowych, a tam pojawiają się duplikaty i wersje alternatywne i nie jestem pewien co będzie lepsze ponieważ na skutek zmiany trzeba oczekiwać tygodniami.

Moja strona główna ma 3 adresy z jednakową zawartością

 

example.com/

example.com/pl

example.com/pl/strona-glowna/

 

potem wersja alternatywna en z dwoma adresami

example.com/en/

example.com/en/home-page/

 

I mam dylemat czy "mówić" o tym robotowi google, czy mówić tylko o

example.com/

i

example.com/en/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Na stack'u pytałem o tę rzecz, ale niestety nikt nie rozwiał moich wątpliwości i.

Generalnie do tej pory wielojęzykowe wersje moich stroa łapały bardzo dobre pozycje (w TOP-10) bez dodatkowego wsparcia backlinkami, ruch z adwords etc.

W ostatnich miesiącach ranking zaczął już uwzględniać więcej szczegółów i prawdopodobnie to wzajemne linkowanie pomiędzy wersjami stron ma dość istotną wagę w wyniku bo moje strony poleciały poza TOP-10.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, uxmal napisał:

Przekazywanie Google informacji o zlokalizowanych wersjach strony

Ale ja pytałem o to co Pisałeś:

4 godziny temu, uxmal napisał:

Z tego co wyczytałem to wg. zaleceń GSC właśnie duplikaty powinny występować w sitemap i wzajemnie do siebie linkować z atrybutem alternate.

Gdzie Google zaleca takie działania ?


HTTP 200 usługi IT - Dariusz Janicki | Realizacja serwisów www oraz oprogramowania w PHP / C# / Golang / Node.js / MySQL
- Full Stack Developer - :chatownik:

+ Ciekawy VLOG o Dubaju 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Cytat

Gdzie Google zaleca takie działania ?

 

Wycofuję się z tego. Zalecenia odnoszą się do wszystkich wersji językowych, a nie wersji tej samej strony pod innymi adresami.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Terms of Use Privacy Policy