• Ogłoszenia

    • jimmi

      Problemy z logowaniem się   24.12.2016

      Jeżeli masz problem z zalogowaniem spróbuj zamiast dotychczasowego loginu użyć "nazwy wyświetlanej" (screen name) lub adresu email
krzycho15

Czy konieczna jest umowa użyczenia pokoju do prowadzenia DG?

25 postów w tym temacie

Witam,

zamierzam otworzyć jednoosobową działalność gospodarczą w domu jednorodzinnym, będącym współwłasnością moich rodziców. Dodam, że jestem w nim zameldowany. Działalność wykonywałbym w jednym pokoju o powierzchni około 6 m kw, w którym wciąż mieszkam. Nie zamierzam wrzucać w koszty opłat za energię elektryczną, wodę, internet itd, ani odliczać od nich VAtu (wszystko jest zarejestrowane na rodziców). Nie zamierzam również zakładać osobnych liczników.

W związku z powyższym mam pytanie - czy do legalnego wykonywania działalności gospodarczej konieczna jest umowa użyczenia pokoju bądź jego części?

Wiem, że w takiej umowie należy zawrzeć, że pokój użycza się na cele prowadzenia działalności gospodarczej i na cele mieszkalne, celem nie płacenia wyższego podatku od nieruchomości.

Mam jeszcze jedną wątpliwość - czy dostawca np. energii elektrycznej może podnieść stawkę w przypadku prowadzenia jednoosobowej działalności gospodarczej w pokoju? Jeśli nie wywieszę żadnego szyldu, to skąd mieliby się o tym dowiedzieć?

Przeszukując Internet spotkałem się, z opiniami, że w żadnym urzędzie nie chcieli umowy użyczenia. Jednak bez niej nie narażamy się na możliwość naliczenia wyższego podatku od nieruchomości dla całej nieruchomości? Jakie konsekwencje rodzi brak umowy użyczenia przy prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej?

Dziękuję za wszelkie odpowiedzi.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Umowę o użyczenie mieć musisz.

Ja mam jako drugą siedzibę firmy właśnie dom i podczas pierwszej kontroli w US musiałam pokazać umowę użyczenia (identyczna sytuacja jak u ciebie, ze właścicielami są rodzice), podobnie w przypadku kiedy kilku spraw związanych z firmą, musiałam ukazać dowód własności lub umowę najmu/użyczenia.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

OK. Dzięki za szybką odpowiedź.

Czyli zostaje jeszcze kwestia opłat za energię elektryczną itp. - czy spotkał się ktoś z podwyższeniem stawek, jeśli działalność prowadzona jest tylko w jednym pokoju przeznaczonym również na cele mieszkalne?

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

@dobb odpowiedział Ci poprawnie. Do miejsca w którym zamierzasz otworzyć działalność musisz mieć tytuł własności czyli np. umowę wynajmu/użyczenia na taki właśnie cel.

Jeśli chodzi o rachunki, moja księgowa uwzględnia proporcjonalnie część mieszkania przeznaczoną na DG i tą część wydatków odliczam od przychodu. Nie mam z powodu DG wyższych opłat za energię czy wodę. Może to wynikać z faktu, że Energetyka o DG nie wie :)


Piłeś? Nie jedź (i nie loguj się na forum) !

Siciliano: Robić szeptankę tutaj to jak sprawdzać w zbiorniku poziom paliwa zapalniczką.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeśli chcesz mieć zarejestrowaną działalność w miekszaniu, musisz prócz umowy użyczenia zgłosić do spółdzielni fakt, że X wydzielonych metrów będzie przeznaczonych na działalność gospodarczą. Wtedy zmienia się podatek roczny od nieruchomości (stawka za metr wyraźnie wyższa, ale żadne straszne kwoty). Słyszałem też ostatnio o tym, że przy zakładaniu działalności można zgłosić fakt, że do pracy jest potrzebny tylko komputer i być może zwalnia to z wyżej opisanego obowiązku, ale tu głowy nie dam - dopytaj księgowej.

Co do rachunków za prąd/gaz itp nie powinno mieć to żadnego wpływu (w sensie stawka się nie zmienia).

Edytowane przez tomek-iit

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Nie jest to prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej ani spółdzielcze własnościowe/lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, więc nie mam komu i czego zgłaszać.

Tak jak pisałem w pierwszym poście - jeśli w umowie użyczenia jest zapis o użyczeniu na cele prowadzenia działalności gospodarczej i na cele mieszkalne nie płaci się podatku od nieruchomości związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Temat można zamknąć. Dzięki za odzew.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Umowę o użyczenie mieć musisz.
Na podstawie? Jakieś aktualne przepisy, ustawa czy coś podobnego? Mi księgowa nic nie mówiła że jest potrzebna mumowa przy nie wrzucaniu w koszty prądu, czynszu itp. Chociaż w sumie ja jestem współwłaścicielem nieruchomości. Ale teraz przy rejestracji DG nikt z urzędników nie sprawdza czy masz prawo do lokalu w którym rejestrujesz działalność. Może to prowadzić do pewnych nadużyć, bo ktoś może zarejestrować firmę u ciebie w domu bez twojej wiedzy i zgody.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Zajadacz ja nie mówię, o posiadaniu umowy przy rejestrowaniu DG, bo rejestrując DG musisz w swoim mieście, więc i tak sprawdzają gdzie mieszkasz.

Ja zostałam poproszona o umowę przez US w trakcie pierwszej kontroli skarbowej, jasne jeśli nie ubiegasz się o zwrot VAT to kontrola nie jest dla ciebie normą, ale ja mimo, że kontrole mam co najmniej 4 razy do roku to za każdym razem jestem proszona o pokazanie umowy najmu z obu miejsc prowadzenia działalności. I przed rokiem na adres domowy nie miałam nic wystawiane, nic nie fakturowałam z adresu domowego, ot adres był wpisany tylko w Wpisie do Ewidencji, ale pokazać musiałam zawsze.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Ja też pierwszy raz słyszę o czymś takim. Mnie księgowa również o niczym takim nie mówiła i w Urzędzie Miasta też nikt ode mnie tego nie chciał. Pani powiedziała, że miejsce pracy wynika z punktów PKD, a że moje to ewidentnie tylko praca przy komputerze, to nie sądzę, żebym musiała coś takiego mieć.


Ostatnio piszę o finansach na obcasach.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Przedstawienie prawa własności do lokalu konieczne jest przy zakładaniu DG. A koszty przedstawia się w zależności od tego gdzie się pracuje. Biuro, magazyn, stoisko czy też część domu/mieszkania i te koszty przedstawiasz. Czyli fakturę za wynajem, opłaty itd.

Na ile dobrze księgowa prowadzi rachunki wychodzi przy kontroli US. A z kolei kontrole te różnią się często w zależności od miejsca gdzie jest firma zarejestrowana. Potrafią np. zakwestionować faktury za hotel jeśli nie będą dobrze opisane, muszą być uzasadnione z punktu widzenia działalności. Ja miałem taki przypadek, że musiałem się gęsto z takich faktur tłumaczyć i uzasadniać, ze wyjazd był połączony z pracą u klienta na którą potem była faktura.

A znam przypadki, że US to nie obchodziło.

Piszę kolejny raz tutaj bo jakoś mam wrażenie nie jest to dla wszystkich jasne :)


Piłeś? Nie jedź (i nie loguj się na forum) !

Siciliano: Robić szeptankę tutaj to jak sprawdzać w zbiorniku poziom paliwa zapalniczką.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

u mnie to wygladało tak że, podpisałem z ojcem oswiadczenie że nie bedzie pobierał żadnych opłat odemnie za to prowadzę biuro w "jego" domu oraz że nie w koszty będa wrzucane tylko rachunki za internet. Jedno oświadczene posżło do księgowe, drugie do urzędu skarbowego a trzecie oryginalne mam ja. Wszystko w temacie.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Umowę o użyczenie mieć musisz.

Ja mam jako drugą siedzibę firmy właśnie dom i podczas pierwszej kontroli w US musiałam pokazać umowę użyczenia (identyczna sytuacja jak u ciebie, ze właścicielami są rodzice), podobnie w przypadku kiedy kilku spraw związanych z firmą, musiałam ukazać dowód własności lub umowę najmu/użyczenia.

Kompletna bzdura, jeśli w ramach swojej działalności nie przyjmujesz klientów w siedzibie firmy (np. praca jako pozycjoner) wystarczy złożyć w Urzędzie Miasta odpowiednie oświadczenie

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach
Przedstawienie prawa własności do lokalu konieczne jest przy zakładaniu DG. [...]

i tu Cię zaskoczę - nie jest to konieczne. Gdy rejestrowałem DG nikt mnie nie pytał czy i jakie mam prawo do lokalu gdzie zarejestrowałem DG. Oświadczasz, że masz "jakieś tam" prawo do lokalu i możesz zarejestrować firmę pod tym adresem i finito.


Panie Boże, chroń mnie przed debilami, bo rozmowa z nimi powoduje, że  grzeszę pychą..

Były sobie świnki trzy - content, google oraz link | jestem uczulony na pierd*lenie głupot | idiot intruder aka internetowy poszukiwacz prawdy 

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Napisano (edytowane)

Co Wy się zawzięliście z tym tematem ;) Tam gdzie ja zakładałem DG wymagano tytułu własności do lokalu w którym ma być siedziba firmy. W miejscu zakładania nowej DG, właściwy urząd rejestrowy określi jakie ma wymagania. I tyle :)

e: ostatnio prowadzoną działalność otwierałem w 2007 roku.

Edytowane przez Nikonem

Piłeś? Nie jedź (i nie loguj się na forum) !

Siciliano: Robić szeptankę tutaj to jak sprawdzać w zbiorniku poziom paliwa zapalniczką.

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Napisano (edytowane)

...bo rejestrując DG musisz w swoim mieście, więc i tak sprawdzają gdzie mieszkasz

działalności nie trzeba już zgłaszać w miejscu zamieszkania, od kiedy jest Centralna Ewidencja, można to zrobić w dowolnym urzędzie gminy

Przedstawienie prawa własności do lokalu konieczne jest przy zakładaniu DG....

podczas rejestrowania firmy w urzędach gminy, NIKT nie może żądać tytułu własności do lokalu. Nie ma takiego przepisu.

Edytowane przez nataszka

Udostępnij tego posta


Odnośnik do posta
Udostępnij na stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą dodawać komentarze

Dodaj konto

Dodaj nowe konto. To bardzo proste!


Zarejestruj nowe konto

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się tutaj.


Zaloguj się teraz

  • Przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników, przeglądających tę stronę.